zondag 9 augustus 2015

Vintage lens: Helios 44-2

A99 met Helios 44-2
De zonnekap is niet origineel.

De Russische Helios ("Гелиос") 44 is een van de meest geproduceerde lenzen ter wereld.
Hoewel
de productie inmiddels gestopt, zijn er nog steeds enorme aantallen van deze lens in omloop waardoor het een zeer betaalbare en makkelijk te vinden lens is. Ik heb voor de mijne € 25,00 betaald en dan zat er nog een Zenith B camera aan vast.

De Helios 44 is een kopie van de Carl Zeiss Biotar 58mm. En hoewel de naamgeving misschien anders vermoeden, is de Helios-44 geen 44mm lens, maar een 58mm f2 lens en heeft een enkelvoudige coating.
  
 



De Helios 44 staat bekend om zijn aparte bokeh. In het Engels noemt met het vaak "Swirly". Ik heb er geen goede Nederlandse term voor maar de Engelse term zegt m.i. wel genoeg. Dit effect zie je vooral bij f/2.0. De scherpte is dan beperkt maar de achtergrond maakt dan weer veel goed.
Er zijn een aantal verschillende uitvoeringen van deze lens. Onder andere de eerdere 44 en de 44-2. Er is ook nog een 44M maar die heeft een iets ander diafragma en daardoor is de bokeh ook minder. 
Mijn Helios is de 44-2 deze is lichter en kleiner dan de Helios 44M. De minimale scherpstelafstand is ook iets korter en heeft geen manual/automatische diafragma knop. Verder heeft de 44-2 zes lens elementen en een minimale scherpstelafstand van 50cm. Het diafragma loopt van f/2.0 tot f/16. De lens weegt 221 gram.



De 44-2 heeft een m42 schroefdraad en ik gebruik een M42 naar A-mount adapter ring van het merk  Kipon.  In de praktijk is de 44-2 niet echt een standaard lens voor algemeen gebruik. Bij volle opening zijn de foto's zacht en wat onscherp je moet dan flink diafragmeren.

Voorbeeld 1
Dit voorbeeld geeft de onscherpte goed weer. Deze foto is genomen met volle opening, f/2.0 dus. Links de originele foto en rechts een crop op 100%. Beide foto's zijn S.O.O.C, oftewel Straight Out Of Camera wat betekend dat er niets aan bewerkt of gecorrigeerd is.

De onscherpte (op oneindig) komt doordat de adapter niet "diep" genoeg is. Er kan dan sowieso niet op oneindig worden scherpgesteld. De reden daarvoor is dat anders de achterkant van de lens tegen de spiegel van de camera kan komen wat dus schade kan veroorzaken. Met andere woorden het is dus een noodzakelijk kwaad. Om die reden zijn de spiegelloze camera's dan ook veel beter geschikt om met dit soort lenzen te werken en zijn er veel meer combinaties met lenzen te maken.

Voorbeeld 2

Bij dit tweede voorbeeld kan je goed zien wat voor verschil het diafragmeren maakt. Deze twee foto's zijn gemaakt van het zelfde onderwerp en zijn een 50% crop.  Links  f/2.0 en rechts de maximale f/16. Er is een duidelijk verschil. Helaas gaat de lens maar tot f/16 en niet tot f/22.

Wanneer je weet wat de limiet van deze lens is kun je er ook gebruik van maken. Je fotografeert dan maar wat dichterbij. Onder goede omstandigheden geeft de lens je een echte vintage look & feel.  
De foto hieronder is ook S.O.O.C, alleen maar vierkant afgesneden en met een witte border.
Het zou zomaar gemaakt kunnen zijn met je smartfoon en Instagram app.

De Instagram look & feel
De kracht van de lens zit echter in de close-up's. Hier wordt het pas echt leuk, de eerder genoemde "bokeh" komt hier dan goed tot zijn recht.
 
Ook bij f/2.0 is de lens al redelijk scherp (50% crop)
 
 


De informatie over deze lens heb ik van vintage-camera-lenses.com en allphotolenses.com
Behalve de foto's van de camera zelf zijn alle foto's gemaakt met de Sony A99 en Helios A44-2 

Geen opmerkingen:

Fotografie is niet alleen kijken, maar vooral ook “zien”

“Een wereldstad aan de Maas”. Oftewel Rotterdam, oftewel de stad waar deze fotograaf zijn wortels gevestigd heeft. Pieter heeft een unieke zicht en maakt foto’s op meerdere gebieden. Haven & industrie, natuur & landschappen, of anders architectuur of mensen? Wedden dat er voor u ook iets tussen zit!?

Welkom dus op mijn blog, deze blog maakt deel uit van mijn officiële site: www.pietervanroijen.nl