dinsdag 1 mei 2012

Gebruikers test Lensbaby Pro voor de NEX en Edge 80 optiek.


De complete combinatie

Van Transcontinenta, de importeur van Lensbaby, kreeg ik de mogelijkheid om de nieuwe Lensbaby Composer Pro met Sony NEX vatting te testen, samen met de onlangs geïntroduceerde Edge80. 


Composer Pro vs Composer

Links de Pro, rechts de standaard Composer
Allereerst is de Composer Pro zelf geen nieuwe Lensbaby en al enige tijd verkrijgbaar, echter sinds kort is deze ook met een vatting voor een aantal compacte systeemcamera`s zoals de Samsung NX, Panasonic LumixG Micro Systeem, Olympus PEN en in dit geval de Sony NEX.



Er is een duidelijk verschil tussen de twee, de Pro is helemaal zwart, degelijker van constructie en een ook groter dan de standaard Composer. De Pro is duidelijk een stuk volwassener. Qua gebruik loopt deze ook een stuk nauwkeuriger en is makkelijker vast te zetten wat in combinatie met de in verhouding zware Edge80 toch zeker een pré is.

Edge80

Behalve een stevig stuk glas is met de Edge80 een duidelijk optisch verschil met de andere Lensbaby optieken. Geen spot maar een “slice” dat wil zeggen een streep van scherpte.
De richting waarin de lens wordt gekanteld bepaalt de richting van het gedeelte van de scherpte. Wanneer de Edge80 in het midden wordt gehouden komt de DOF (scherptediepte) overheen met een gewone lens. De scherpte loopt horizontaal (dus van links naar rechts) en naar mate er meer wordt gediafragmeerd, vanaf het scherpstelpunt ook meer naar achteren.
En zoals bij iedere andere (Lensbaby) lens geldt, hoe meer je diafragmeert hoe groter de scherptediepte.
Verschil tussen f/2.8 en f/22
Omdat de Edge80 meer een telelens is betekend dit ook dat de kortste instelafstand verder weg is dan je gewend bent. Wel is er een macrostand deze gebruik je door de voorste ring uit te trekken.

Op het moment dat we de lensbaby gaan kantelen wordt het leuk. De scherpte diepte loopt dan, afhankelijk van het kantelen niet meer horizontaal maar verticaal of diagonaal.

Scherpte Verticaal.
Scherpte van links onder naar rechts boven



















Praktijk met de Sony NEX-5

Tot nu moet moest je, wanneer je een NEX had, een Lensbaby met een A-mount via een adapter gebruiken. In mijn geval de Sony LA-EA1. Dit maakt het geheel weer wat zwaarder. Nu kan je de Composer Pro met E-mount rechtstreeks op de NEX body monteren.


Allereerst heeft de NEX-5 een handig hulpmiddel voor handmatig scherpstellen. Niet alleen de MF-Assist, die inzoomt op je liveview, ook de functie Reliëfniveau. Deze functie laat
op het display zien waar je scherpte ligt. je kan kiezen tussen de kleuren wit geel en rood.

Voorbeeld Reliëfniveau
Let op: Deze instellingen zijn vanaf firmware versie 4.0 en te vinden in het menu Instellingen (functies: Reliëfniveau en Refliëfkleur) 

Toch blijft het in vol daglicht het display lastig te zien en zal je af en toe eens moeten gokken. Wat overigens niet verkeerd hoeft uit te pakken.


 
Voorbeeld van scherpte verloop
Zoals in het begin reeds vermeld creëert de Edge80 een "slice" zodat je het zogenaamde tilt/shift effect bereikt en door te kantelen verplaats je deze. 

Ik zal nu een paar voorbeelden geven en daarbij aangeven hoe de verstelling was.
Hier links illustratief in kleur hoe de scherpte loopt. De verstelling was hierbij naar beneden, de scherpte loopt dan verticaal.
Klik op de foto`s voor een grotere versie.


Geen verstelling f/4.0
Verstelling naar beneden f/8.0
Verstelling naar links onder f/5.6





Geen verstelling f/5.6
























Verstelling omhoog f/5.6
Doubleglass en 0.42x wide-angle
geen verstelling f/5.6
























Doubleglass en 0.42x wide-angle
verstelling naar rechts  f/5.6
Uiteraard is de Composer Pro compatibel met alle Lensbaby optieken van het Optic Swap System en de bijbehorende accessoires. Vooral de Edge80 geeft een goed miniatuur effect, zeker wanneer je vanaf een hoogte naar beneden fotografeert zoals te zien bij de foto`s die van de Euromast zijn genomen. Tegenwoordig kan je dit met o.a. Photoshop CS6 dit ook, maar met een Lensbaby is het toch eigenlijk veel leuker om te doen. En vooral veel blijven uitproberen.



Verstelling naar onderen f/4.0

Verstelling naar rechts f/11

Met dank aan Transcontinenta voor het ter beschikking stellen.

Meer Lensbaby

Zie ook mijn gebruikerstest van de Lensbaby Sweet35


woensdag 28 maart 2012

Nik Software


Nik Software

Een van de leukere en betere software pakketen voor fotobewerking die ik de laatste tijd tegen kwam zijn de pakketten van Nik software.
Nik Software Inc, is een in 1995 opgericht Amerikaans bedrijf dat Software/plug-ins ontwikkeld voor o.a Photoshop en Lightroom. 

De pakketen die ze leveren zijn allen te samen als collectie aan te schaffen maar uiteraard ieder ook apart. Het zijn:
  • Dfine, Ruisonderdrukking
  • Viveza, licht manipulatie,
  • HDR Efex Pro, Sharpener Pro een RAW en JPG (pre-)sharpner,
  • Color Efex Pro
  • Silver Efex Pro

Maak je, net als ik graag foto`s in zwart wit dan zijn Color Efex Pro en Silver Efex Pro zeker aan te raden en deze twee wil ik hier bespreken.


Color Efex Pro.

Color Efex Pro 4 is een creatieve set van een groot aantal fotografische filters voor kleurcorrectie en creatieve effecten.

Silver Efex Pro

Is `s-werelds toonaangevende zwart wit software en biedt net als Color Efex een aantal filters met op de doka geïnspireerde functies.

Waarom dan Color Efex als je zwart-wit wilt ?

Color Efex heeft veel filters voor kleur die je goed van pas komen, maar er zijn twee filters die heel interessant zijn voor de uiteindelijke zwart wit foto`s. Deze zijn Pro-contast en Tonal-contrast. Ik zal een foto als voorbeeld gebruiken.

 
Foto 1. Het origineel
Tip: Ondanks de voorliefde voor zwart wit fotografeer ik altijd in in kleur, in Raw en in Adobe RGB. RAW geeft je veel meer mogelijkheden tot nabewerken dan JPG en Adobe RGB geeft meer kleurspeling voor printen. Voor publicatie op het internet kun je dan alsnog omzetten naar sRGB. Fotografeer je liever in JPG, fotografeer dan toch altijd in kleur, dit kun je later altijd in zwart-wit omzetten, andersom niet.


Foto 1, is het origineel, deze was wat onderbelicht dus als eerste is deze in CameraRaw al wat opgepept, maar qua contrast vind ik hem een nog een beetje slapjes. Vervolgens wordt Color Efex geopend  via Photoshop. 




Foto 2. ColorEfex





Links staan alle filters geselecteerd, als je er een aanklikt wordt het effect meteen in de preview in het midden vertoond. Deze preview kan je weergeven als een totaalbeeld, als split (b.v. linker helft origineel, rechts effect) of side by side. Rechts onder is er ook een loepfunctie die je op een bepaalde plek op je foto kan vastzetten. Je kan alle filters instellen en eindeloos met elkaar combineren. Wanneer je een aantal filters vaak combineerd kan je ze opslaan als een zgn "recipe" zodat je deze combinatie altijd meteen onder handberijk hebt. Ik heb dat bijvoorbeeld gedaan met de eerder genoemde filters Tonal- en Pro-contrast. Je kan ook Recipes van andere gebruikers van de Nik site gratis downloaden en gebruiken. Pro-contrast heeft een instelling die Dynamic Contrast heet dit kan je totaal contrast van je foto ontzettend ophalen.

Na het spelen met de contrast filters is dit het resultaat. 
Foto 3. Contast aangepast.
De foto heeft nu veel meer, een beetje op HDR lijkend, contrast. Vooral de lucht komt er nu beter uit. Nik maakt overigens in Photoshop altijd een nieuwe laag aan zodat je "non-destructive" kan werken. Vervolgens open ik deze foto in Silver Efex.

 
Foto 4. Silver Efex
De layout is hetzelfde als van Color Efex, met verschil dat er links al previews van de effecten te zien zijn. Wanneer je er een gekozen hebt kan je rechts allerlei instellingen doen zoals bijvoorbeeld nog een kleurfilter of vingette toepassen of een van de 14(!) verschillende borders aanbrengen. Ook kan je zgn "controlpoints" instellen waarbij je alleen een klein deel van je foto kan aanpassen.

 
Foto 5. Eindresultaat

En hier is het uiteindelijke resultaat, de combinatie tussen Color en Silver Efex geeft je eindeloos veel mogelijkheden.

Hier nog een aantal voorbeelden gemaakt met Nik Color en silver Efex.








Nieuwsgierig ? Je kan deze programma`s allemaal als 15 daagse try-out downloaden vanaf deze Nik site.http://www.niksoftware.com/site/








dinsdag 8 november 2011

Zeiss T* polarisatiefilter

Enige tijd geleden kondigde Zeiss een nieuw programma van T* UV-en T* Polaristatie filters aan en vroeg via hun Flickr groep wie er een filter wilde testen en daarvoor gaven zij een beperkte hoeveelheid filters weg. Natuurlijk wilde ik dat, en ik had geluk! Ik kreeg een 77mm T* polarisatiefilter. De voorwaarde was dat je dan wel minimaal een foto gemaakt met dit filter (en een Zeiss objectief) upload en/of plaatst in de Flickr groep.

Wat is een polarisatie filter?
Een polarisatie (of pola) filter staat het meest bekend om het verminderen van reflecties in b.v glazen oppervlakten of water. Maar los daarvan versterkt dit filter ook het contrast en de verzadiging van kleuren. Bij veel licht is deze ook als een soort ND filter te gebruiken. Een Polafilter reduceert het licht van 1,5 tot 2 stops. Kies voor een correcte werking van TTL meting en autofocus altijd voor een circulair filter.
Een polafilter is vooral geschikt om ongewenste reflecties te verminderen



Wit is wit.
De test:
Het is herfst en er stond een mooie strak blauwe lucht, ideale situatie voor een polafilter. Het filter komt in een stevig rond kunststof doosje met een goede vergrendeling. Dat is wel zeker handig want dan kan je filter niet uit het doosje los schieten en in je tas gaan rondzwerven en beschadigen. 

Nu had ik zelf al een 77mm van Sigma en een 72mm van Minolta. De Sigma, ooit gekocht samen met een 10-20mm welke reeds weer verkocht is, gebruikte ik het meest op de Sony CZ 24-70 f/2.8 in verband met de 77mm schroefdraad van dit objectief. (Ja een schandalige combinatie, het als of je een 1.6 dieselblok in een Porsche 911 schroeft)






Het verschil tussen deze twee filters is groot, waarbij de Sigma duidelijk bij het polarizeren een (te) warme tint geeft blijft de Zeiss veel neutraler, wit is en blijft wit! Zoals te zien is bij de foto van de witte schors van de berken.

Ook is de Zeiss veel scherper, hier maakt het hoog-kwalitatieve glas het verschil. Het contrast wordt uiteraard versterkt en ook zijn er veel meer nuances in de schaduwpartijen. Het resultaat uit zich in mooie volle kleuren, blauwe luchter worden blauwer en de herfstkleuren van deze serie fotos knallen er vanaf en zonder dat je achteraf te veel moet kleur corrigeren in je workflow. En hoe minder (digitaal) corrigeren hoe beter je eindresultaat.

Hoog contrast met sprankelende kleuren
Tip: Omdat polafilters de belichting met 1,5 tot 2 stops verlengen is het aan te raden om vanaf statief te fotograferen. Je kan dan door middel van diafragmeren nog meer Scherptediepte creëren. (zet dan wel je anti-shake uit) Zie ook de blogpost "Statief perikelen"

Flare? Where?




De optische kwaliteit is, zoals we gewend zijn van Zeiss, uitstekend. En bij de liefhebbers is de fameuze T* coating al jaren een begrip. Zelfs recht tegen de zon in is er nauwelijks sprake van flare.

Ook geschikt voor architectuur.
Conclusie:

Een Polafilter is sowieso een must-have voor iedere fotograaf en de Zeiss T* is een topfilter die zijn geld dubbel en dwars waard is. 


Een goed filter zal jaren meegaan wat de investering alleen maar interessanter maakt. Tja, binnenkort toch ook maar een72mm erbij kopen ;)
 
Meer fotos vind je hier. 

Alle foto`s zijn gemaakt met de T*polarisatiefilter op een Sony Carl Zeiss 24-70 f/2.8 en vanaf statief. 

woensdag 26 oktober 2011

Foto restauratie


Vandaag weer eens wat anders,  voor het eerst een oude foto “gerestaureerd”
Deze kwam ik tegen bij een kennis op Facebook en wilde het wel eens proberen om het op te knappen. Het origineel is mij gemaild en had slechts een formaat van 712x960 pixels. Niet veel dus. De gescande foto had vrij forse beschadigingen.
 
Na een avondje klonen, patchen en kopiëren was dit het resultaat.De handtekening heb ik geselecteerd met de lasso tool gekopieerd naar een nieuwe laag en de levels wat op getrokken en vervolgens de randen, die te donker waren geworden weer weg gepoetst met de eraser tool

 Het eindresultaat was niet perfect, dat kwan m.i. door het te beschadigde origineel maar ik ben er zelf niet ontevreden over. Wellicht in de toekomst toch wel wat vaker gaan doen.

donderdag 20 oktober 2011

Statief perikelen.


Een voorgeschiedenis:

Statieven, die fotoaccessoire die je moet hebben zeker als je met wat langzamere sluitertijden en of grote scherptediepte werkt.

In de loop der tijden heb ik een aantal “verzameld”. Van groot naar klein

  • Een loodzwaar Manfrotto 058 zilverkleurig alluminium statief met 029 3-wegkop, en alweer zo`n 20 jaar oud.
  • Libec TH-2000 alluminium (video) statief met Calumet 7016 Heavy Duty (Manfrotto kloon) 3-weg kop, dit was een koopje.
  • Cullmann 2903 statief, gekocht in 1986 (!) ondertussen uitgevoerd met een Manfrotto 128RC2 videokop
  • Calumet 7100, klein en licht statief met 3-wegkop (Manfrotto RC2 kloon) uit 2010, ondertussen uitgevoerd met een Manfrotto 484RC2 minibalhoofd
  • Redged carbon monopod met Manfrotto234RC2 kop.

Nu is het toch zo dat de Cullman aan zijn pensioen moet gaan denken en de Calumet 7100 eigenlijk toch veel te licht is voor mijn camera. Dus…. Wat moet je dan… toch weer een ander statief kopen.
 
De keuze:

Na lang wikken en wegen wilde ik toch een all-round statief om de 7100 te vervangen en het liefst niet te zwaar. Hoewel een Gitzo hoog op het verlanglijstje stond ben ik uiteindelijk ben ik, mede door de prijs, toch gezwicht voor een Manfrotto 055CXPRO4 Carbon statief.

Dit is een uitstekend carbon/magnesium statief met een niet al te hoge prijs met een gewicht van 1,7 kilo. De poten zijn verdeeld in 4 secties wat dit statief weer wat handzamer maakt met transport.

De kop die er op gaat is uiteraard ook weer (ik ben een fan denk ik) een Manfrotto met QR2 snelkoppeling, dit keer de 054.
De kop weegt 610gr en is dus uitgevoerd met de R2 snelkoppeling die weer compatibel is met bijna alles wat hier boven in de lijst staat. De gehele combinatie weegt dus, zo`n 2,3 kilo wat niet veel meer is dan de 2 kg van de Calumet 7100 maar veel steviger en daardoor stabieler voor mijn camera`s.

Bij elkaar een goed keuze denk ik zo voor een allrounder die weer jarenlang plezier gaat geven.
De beide zaken zijn besteld en nu afwachten maar. Binnenkort dus de praktijkervaring.

En, oh ja ondertussen is de Calumet 7100 alweer verkocht.

De praktijktest:

De eerste test is gedaan, en ik moet zeggen hij bevalt prima. Het totaal gewicht is 2310 gram en dat is meer dan billijk voor een statief van deze afmetingen. Je kan het statief gewoon in je hand blijven dragen en hoeft dus niet steeds aan je (rug)tas te hoeven worden bevestigd. 

De poten zijn snel uit te schuiven en levelen is geen enkel probleem mede door de ingebouwde waterpas in statief én de kop.
Doordat dit statief de poten in 4 segmenten uitschuiven is deze wat kleiner dan de 055CXPRO3, die is 11 cm langer maar dan ook ietsje lichter.

De 054 kop heeft ook nog een frictie mogelijkheid die er voor zorgt dat je de druk op de ball kan instellen zodat je of soepel of stug de kop kan verstellen, zoals we dat bij videokoppen wel vaker zien en wat handig is als je snel of wat nauwkeuriger wilt instellen.

Het totaal gewicht wat op dit statief kan is 8 kilo en op de kop zelfs 10 kilo 
meer dan voldoende dus voor een stevige spiegelreflex met dito objectief of een middenformaat camera. Wil je wat lichters om te dragen is carbon zeker een aanrader. Vindt je de 055CX wellicht wat te duur, kijk anders naar de 190CX serie, iets kleiner, lichter en ook wat goedkoper. Maar ook hier geldt investeer in een goed statief want daarvan heb je jaren plezier.



zondag 3 juli 2011

Lensbaby Sweet35, eerste indrukken.

Ik heb voor mijn trouwe Lensbaby Composer een nieuw optiek aangeschaft, de Sweet35.

Wat is de Sweet35? 

De Sweet35 is het eerste Lensbaby optiek met ingebouwd diafragma, alle andere optieken werken met ringen die je per diafragma in het optiek moet plaatsen. Dit 12 (!) bladig diafragma maakt het instellen een stuk makkelijker en daarom ook sneller.

Hoe werkt het ?

De Sweet35 komt, zoals alles van Lensbaby, in een kleurrijke doos. De Sweet35 zit een plastic koker die, behalve als bescherming, ook dient om de optieken te wisselen. Ook zit er een handig klein lensdoekje bij. De Sweet35 wordt, zoals alle andere optieken, geplaatst in de Lensbaby, Muse, Controlfreak of in dit geval de Composer. De brandpuntsafstand is zoals de naam al doet vermoeden, 35mm. De combinatie van dit brandpuntsafstand met het snelle instelbare diafragma maakt het een uitstekende lens voor bijvoorbeeld straatfotografie.

Foto1, f/2.8
 
Bij diafragma f/2.5 is de sweetspot 
(het scherpe gedeelte) vrij klein en bij 
maximaal tilten wordt het schepstellen 
wat lastiger. 

Hoe meer je diafragmeert hoe scherper en groter de sweetspot en hoe kleiner het gebied met de blur (het zgn. Lensbaby of Tilt-shift effect). 

Ik vind zelf dat ik de beste resultaten krijg
bij f/4 en f/5.6 en bij niet al te veel tilt.

Foto1, hier links, is genomen bij f/2.8







In de praktijk: 
Ik gebruik mijn Lensbaby vooral op de Sony NEX-5. Dit is voor mij een kleine en makkelijk mee te nemen combinatie en in de praktijk ook onopvallender dan een spiegelreflecamera.
Omdat mijn Lensbaby Composer een Sony (DSLR) A-mount heeft gebruik ik de SonyLA-EA1A adapter. zodat ik ook  A-mount lenzen op de NEX E-mount kan gebruiken.
 
Foto 2, f/5.6

De metalen uitvoering heeft een goede grip, mede dankzij de gekartelde rand. Het instellen van het diafragma gaat soepel en iedere f/stop heeft een voelbaar klikje. Scherpstellen en instellen van de tilt gaat zoals alle andere optieken via de Composer. 

De kwaliteit van het glas ligt wat mij betreft 
boven het Double Glass optiek en de blur is mooi en zacht, zoals te zien bij foto 2 en 3.

Foto 3, f/4.0













Tip: Als je snel wilt werken en je kent het resultaat van je instellingen kun je de tilt en diafragma alvast instellen, zodat je kunt concentreren op je onderwerp.
 
Foto genomen bij bestaand kaarslicht.


De bovenstaande foto`s zijn allemaal gemaakt met de Sony NEX-5, deze heeft een APS-c sensor. Nu volgen een paar voorbeelden gemaakt met de  Full-Frame Sony A900.






















De Sweet 35 is uitermate geschikt voor portret of zelfs productfotografie. De sweetspot kan goed gebruikt worden om een gelaat of (detail van) een voorwerp scherp te krijgen en daarom heen een mooie onscherpte te creëren.De optische zoeker van de A900 vindt ik persoonlijker fijner werken en nauwkeuriger scherpstellen dan de live-view van de Nex.

Ook de Bokeh, speciaal wanneer er lichtjes in de achtergrond bevinden, is mooi. Die lichtjes krijgen dan een mooie druppelvorm. 

  Let op de lichtjes!               
                                    
Doordat het diafragma op de "normale"manier is in te stellen is deze het ook voor straatfotografie te gebruiken.

Conclusie:

De Sweet35 is een welkome aanvulling in het Lensbaby pakket, vooral het instelbare diafragma 
is voor Lensbaby fotografie een luxe omdat dit vrij snel werkt vergeleken met het handmatig wisselen van de diafragma ringen, hierdoor hoef je geen moment meer te "missen".

De kwaliteit is goed, de metalen uitvoering voelt stevig en betrouwbaar aan. De foto`s geven een betere kwaliteit aan scherpte en blur dan de andere optieken. De Sweet35 is voor mij de top van lensbaby 
en mag worden doorgezet in een serie van meerdere optieken.

Voor meer informatie over Lensbaby zie: www.lensbaby.com

Met dank aan Transcontinenta b.v. voor de snelle levering.

Fotografie is niet alleen kijken, maar vooral ook “zien”

“Een wereldstad aan de Maas”. Oftewel Rotterdam, oftewel de stad waar deze fotograaf zijn wortels gevestigd heeft. Pieter heeft een unieke zicht en maakt foto’s op meerdere gebieden. Haven & industrie, natuur & landschappen, of anders architectuur of mensen? Wedden dat er voor u ook iets tussen zit!?

Welkom dus op mijn blog, deze blog maakt deel uit van mijn officiële site: www.pietervanroijen.nl